söndag 18 november 2012

Morotskaka i långpanna

Fick det här receptet på morotskaka från någon, vem kommer jag inte ihåg. Men den är jättegod vill jag lova och har räddat flera bjudningar för mig. Gjorde en sådan sats senast idag och det blev extremt uppskattat. Gott till söndagskaffet vill jag lova!
Ingredienser:

4 ägg

4 dl socker

6 dl rivna morötter

250 g smör

4 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker

2 tsk bikarbonat

fyllning/glasyr:

200 g philadelphia ost

100 g smält smör

3 dl florsocker

Gör så här ägg och socker vispas poröst. Blanda alla torra ingredienser. Rör ned i äggsmeten. Tillsätt morötterna. Bakas i långpanna mitt i ugnen. 175 grader i 20-25 minuter.

Blanda glasyren. Låt kakan svalna innan glasyren breds på.

Om du letar efter en gluten och laktosfri morotskaka, klicka här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar